Krosno i okolice (25-08-2018)

Super wycieczka. Cały dzień wypełniony zwiedzaniem atrakcji turystycznych Podkarpacia. Koło PTTK w Połańcu co roku organizuje wycieczkę krajoznawczą, w której udział biorą rodziny i przyjaciele Koła.
Zwiedzanie Podkarpacia rozpoczęliśmy w Rezerwacie „Prządki”. „Prządki” to grupa skał  z charakterystycznymi formami wytworzonymi wskutek erozji. Niektóre ze skał mają ponad 20 m wysokości i posiadają własne nazwy, m.in.: Prządka-Matka, Prządka-Baba, Herszt, Zbój Madej. Jedna z legend dotyczących tych skał mówi, że kamienie te, to zamienione 2 córki, które w dzień Wielkanocny przędły i za to spotkała ich taka kara, kiedy to matka patrząc co one robią wypowiedziała słowa: obyście skamieniały! Z „Prządek” grupa przeszła ścieżką przyrodniczo-edukacyjną do ruin Zamku „Kamieniec” w Odrzykoniu. Odrzykoński zamek był miejscem wydarzeń, na kanwie których powstała jedna z najlepszych polskich komedii – „Zemsta” Aleksandra Fredry.
Aby odzyskać utracone kalorie podczas porannych spacerów, grupa udała się do Pijalni Czekolady w Korczynie. Pijalnia czekolady w Korczynie jest urządzona w stylu „starej fabryki”. Rury, zawory, podświetlane i ruchome elementy fascynują szczególnie dzieci, ale robią też wrażenie na dorosłych. Oglądnęliśmy film o tym, jak powstaje kakao, główny produkt czekolady. A potem był raj dla podniebienia. Zasłodziliśmy się gorącą czekoladą i  znakomitymi naturalnymi lodami.  Po półtoragodzinnym pobycie wśród czekoladowych cudeniek, wychodziliśmy z zakupionymi czekoladowymi produktami, doskonale nadającymi się na nietuzinkowe prezenty.
Kolejnym etapem wycieczki było Krosno. Wdrapaliśmy się na 35 metrowej wysokości Wieżę Farną, skąd podziwialiśmy panoramę Krosna i okolic. Z wieży widzieliśmy zwiedzane z rana ruiny Zamku „Kamieniec” oraz Cergową, górę na której byliśmy w lipcu tego roku. Czekały jeszcze na nas do zwiedzania Rynek i dwa muzea. W Muzeum Rzemiosła niektórzy z nas przypominali sobie narzędzia, będące teraz eksponatami, obrazujące rzemiosło użytkowe, m.in. zegarmistrzostwo, fryzjerstwo, kowalstwo, tkactwo, krawiectwo i szewstwo terenów południowo-wschodniej Polski. Po nabraniu sił na krośnieńskim rynku, udaliśmy się do Centrum Dziedzictwa Szkła. Tam odbyliśmy niezwykłą podróż po świecie szkła. CDS w interaktywny sposób prezentuje tematykę hutnictwa szkła i szklanej twórczości. Zwiedzając CDS podziwialiśmy piękno szklanej sztuki, kunszt artystów szkła, poznaliśmy tajniki technik produkcyjnych, ale przede wszystkim wzięliśmy w nich czynny udział.
W drodze powrotnej do Połańca, w ramach nadprogramowej niespodzianki przygotowanej przez Prezesów Koła, grupa zwiedziła największy na świecie, liczący 393 m długości, schron kolejowy w Stępinie oraz podziwiała widoki na Pogórze Strzyżowskie z Małej, na której znajduje się Pomnik Chrystusa Króla. W sierpniu 1941 roku w Stępinie doszło do spotkania Hitlera z Benito Mussolinim. W tunelu schronowym zatrzymał się wówczas pociąg sztabowy Hitlera. W 1937 r. nad miejscowością Mała stanął monumentalny pomnik Chrystusa Króla wzorowany na pomniku z Rio de Janerio.
Wycieczka pozostawiła wśród jej uczestników bardzo dużo niezapomnianych i pozytywnych wrażeń. Tym co nie wzięli udziału w wycieczce, nie pozostaje nic innego jak tylko mocno żałować.